Welke vorm van magnesium zorgt voor beter slapen?

Er zijn verschillende vormen van magnesium beschikbaar voor het verbeteren van de slaap. Als tabletten/pillen adviseren we magnesium citraat, magnesium bisglycinaat of magnesium tauraat. Een andere optie is een magnesium olie of spray. In dit artikel bespreken we alle soorten magnesium voor een betere nachtrust, welke vormen het beste passen bij welke slaapproblemen en de positieve effecten die ze op jouw slaap kunnen hebben.

Hieronder alvast een selectie producten door onze specialisten:

Beste magnesium voor een goede nachtrust

Er is niet één soort magnesium dat het beste is voor iedereen, bij het verbeteren van de nachtrust. De keuze voor het juiste magnesium hangt af van persoonlijke voorkeur en welke specifieke slaapproblemen je ervaart. Zowel magnesium citraat, magnesium tauraat en magnesium bisglycinaat zijn geschikt. Voor het beste resultaat is het aan te raden om te overleggen met een arts of specialist om te bepalen welke vorm van magnesium het beste is voor jouw specifieke slaapproblemen.

Relatie tussen magnesium en slapen

Er is een duidelijke relatie tussen magnesium en slapen. Magnesium speelt namelijk een belangrijke rol in de regulatie van de slaap. Het helpt bij de productie van het slaaphormoon melatonine en ondersteunt de spier- en zenuwfuncties die belangrijk zijn voor een rustige slaap. Daarnaast kunnen magnesium supplementen ook helpen om spanningen en angsten te verminderen, wat ook bijdraagt aan een beter slaappatroon.

Helpt magnesium bij slapeloosheid?

Ja, magnesium kan helpen bij slapeloosheid. Het ondersteunt de productie van melatonine, dat ook wel bekend staat als het slaaphormoon, en vermindert spanningen en angst. Door dit meer ontspannen gevoel en rust in je hoofd zul je eerder de slaap kunnen vatten. Bovendien kan magnesium helpen om de spier- en zenuwfuncties te ondersteunen die belangrijk zijn voor een rustige slaap.

Magnesium pillen/tabletten voor beter slapen

Magnesium pillen en -tabletten zijn een populaire toepassing om magnesium in te nemen, voor het verbeteren van de slaap. De meest geschikte soorten magnesium tabletten voor beter slapen zijn magnesium citraat, magnesium tauraat en magnesium bisglycinaat. Hieronder zullen we per soort uitleggen bij welke (redenen van) slaapproblemen ze het meest geschikt zijn. Behalve magnesium pillen is ook magnesium olie/spray een zeer populaire vorm van magnesium voor een betere nachtrust.

Magnesium citraat en slapen

Magnesium citraat is een vorm van magnesium die bekend staat om zijn goede opname in het lichaam. Een van de voordelen dat magnesium citraat kan bieden is een verbeterde nachtrust.

Het wordt vaak gebruikt om de darmfuncties te verbeteren. Er is een verband tussen de darmfuncties en slapeloosheid, aangezien je darmen en je hersenen nauw met elkaar verbonden zijn via de zogenaamde “darm-hersenen-as”. Een gezonde darmfunctie is belangrijk voor een goede slaapkwaliteit, omdat het de productie van slaaphormonen beïnvloedt en de regulatie van de biologische klok. Bovendien kunnen verstoorde darmfuncties leiden tot lichamelijke ongemakken en stress, wat slaapproblemen kan veroorzaken.

Tot slot kan magnesium citraat helpen om spanningen en angsten te verminderen, wat ook bijdraagt aan een beter slaappatroon. Het zorgt onder anderen voor de regulatie van de zenuwimpulsen en spiersamentrekkingen, en het is betrokken bij de productie van serotonine, dat een rol speel bij het reguleren van je stemmingen. Door dit rustigere gevoel in je hoofd, zul je makkelijker kunnen slapen.

Magnesium bisglycinaat en slapen

Magnesium bisglycinaat is een vorm van magnesium die bekend staat om zijn hoge biologische beschikbaarheid. Dit betekent dat het lichaam dit type magnesium makkelijk kan opnemen en gebruiken. Magnesium bisglycinaat heeft vooral positieve effecten op mentale processen. Zo heeft het een aangetoonde goede werking bij stress, depressie en angsten, wat ook bijdraagt aan een beter slaappatroon.

Lig je ’s nachts dus vooral wakker door piekeren en een neerslachtig gevoel? Dan is magnesium bisglycinaat een goede oplossing.

Magnesium innemen voor het slapen gaan

Het is aanbevolen om magnesium in te nemen voor het slapen gaan, omdat het lichaam dan de tijd heeft om het supplement op te nemen en te gebruiken. We raden aan om de magnesium supplementen ongeveer een half uur tot een uur voor het slapen gaan in te nemen, voor een optimale werking. Maak dit dus echt onderdeel van je dagelijkse routine, voor het beste resultaat. Hierbij is het raadzaam om dit te overleggen met je huisarts of een diëtist.

Magnesium olie/spray om beter te slapen

Magnesium olie of -spray is een andere manier om magnesium toe te passen voor het verbeteren van de slaap. De sprays worden direct op de huid aangebracht en geabsorbeerd door het lichaam. De opname via de huid is zeer efficiënt en bovendien ervaren veel mensen dit als ontspannend en prettig. Daardoor helpt magnesium olie je extra goed ontspannen en rustig slapen.

Ervaringen met magnesium om beter te slapen

Veel mensen hebben positieve ervaringen na het innemen van magnesium voor het verbeteren van de slaap. Zij merken een verbetering in de slaapkwaliteit en een vermindering van slapeloosheid.

4 Opmerkingen
  1. Kan ik magnesiumcitraat en magnesium Bisglysinaat tegelijk innemen!

    • Hoi Willie,

      Beide soorten magnesium zijn inderdaad te combineren, maar let wel goed op een juiste dosering. Op onze site is hier informatie over te lezen, maar we adviseren altijd om dit te overleggen met de huisarts of diëtist.

  2. Hoi
    Ik inemen magnezijum bisygcitrat s avonds een uur voor het slapen.
    Kan ik twee inemen ik niet goed slapen vrug waker worden om 3uur.Wat is jullie
    advis voor nog doorslapen. GrRasida

    • Hoi Rasida,

      Voor vrouwen geldt dat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium 300mg per dag is. Afhankelijk van hoeveel magnesium je binnenkrijgt d.m.v. voeding, kun je dit aanvullen met magnesium supplementen. We adviseren om dit altijd even te bespreken met de huisarts en/of diëtist, zodat dit duidelijk in kaart gebracht kan worden. Bepaal samen wat het tekort is en vul dat aan met supplementen, dan weet je hoe vaak je dit kunt innemen per dag.

Laat een reactie achter

WelkMagnesium.nl
Logo