Magnesium en ADHD

Als je dit leest, ben je waarschijnlijk op zoek naar manieren om om te gaan met ADHD, of dit nu voor jezelf is of voor je kind. In dit blog gaan we je daar bij helpen. Graag leggen we je het belang van magnesium binnen je eetpatroon uit en hoe magnesium supplementen kunnen helpen bij ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) klachten.

De rol van magnesiumtekort bij ADHD klachten

Magnesium is een essentieel mineraal dat belangrijk is voor heel veel processen in ons lichaam. Het is bekend dat het helpt om onze zenuwen en spieren te kalmeren. Dit is al een eerste reden waarom magnesium supplementen erg nuttig kunnen zijn bij ADHD klachten. Mensen met ADD of ADHD hebben vaak moeite met concentratie, last van rusteloosheid en een sterke impulsiviteit. Magnesium kan helpen om een beetje ‘rust’ te brengen in die overactieve gedachtepatronen.

Veel mensen met ADHD hebben zonder het te weten last van een magnesiumtekort. Een tekort aan magnesium kan bijdragen aan ADHD-symptomen en deze versterken, zoals hyperactiviteit, onrust, moeite met concentreren, slaapproblemen en emotionele ups en downs. 

Om te voorkomen dat je last hebt van een magnesiumtekort is het belangrijk om binnen je voedingspatroon voldoende magnesium uit voeding binnen te krijgen. Toch blijkt dit voor veel mensen in de praktijk lastiger dan het lijkt en is het verstandig om magnesium supplementen te overwegen. Laat je hierover goed adviseren door je huisarts of diëtist.

hoeveel magnesium heb je nodig per dag

Welke symptomen van ADHD kun je verminderen met magnesium?

Het regelmatig innemen van magnesium kan zorgen voor een rustiger gevoel en eenvoudiger sturen van gedrag. Magnesium kan zo helpen de volgende symptomen van ADHD te verlichten:

  • Hyperactiviteit
  • Impulsiviteit
  • Aandachtstekort
  • Slaapproblemen
  • Emotionele schommelingen
  • Onrust
  • Irritaties

Voordelen van magnesium bij ADHD

De voordelen van magnesium bij ADHD zitten vooral in het ervaren van meer rust en stabiliteit en zijn daarom erg breed:

  • Verbeterde concentratie en focus
  • Vermindering van fysieke en mentale onrust
  • Betere slaapkwaliteit
  • Vermindering van stress en angstgevoelens

Stel je voor, na een lange dag worstelen met concentratie op werk of school, neem je jouw dagelijkse dosis magnesium en merk je dat je ’s avonds net wat kalmer bent. Misschien merk je dat je minder snel geïrriteerd raakt wanneer dingen niet gaan zoals gepland. Of helpt het je kind om niet elke avond een strijd te hoeven voeren tegen zijn of haar huiswerk. 

Welke magnesium supplementen zijn het beste bij ADHD?

Magnesium supplementen zijn er in veel toepassingen (pillen/tabletten, poeder, capsules, etc.) en soorten. In welke vorm je magnesium neemt is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar de beste soorten magnesium voor ADHD zijn combinaties met vitamine B6, magnesium bisglycinaat en magnesium citraat.

Vitamine B6 en magnesium bij ADHD

De combinatie van magnesium met vitamine B6 kan bijzonder effectief zijn voor het verlichten van ADHD symptomen, omdat vitamine B6 helpt bij de opname van magnesium in het lichaam.

Magnesium bisglycinaat bij ADHD

Magnesium bisglycinaat is een vorm van magnesium die erg goed geschikt is voor mensen met ADHD, omdat het vooral positieve effecten heeft op mentale processen. Zo heeft het een aangetoonde goede werking bij stress, depressie en angsten. Ook verbetert het je concentratie en geheugen.

Magnesium citraat bij ADHD

Magnesium citraat is geschikt voor veel verschillende toepassingen. Het is een van de beter absorbeerbare vormen van magnesium en zorgt voor een rustiger gevoel. Daarom is magnesium citraat erg geschikt voor het verminderen van ADHD klachten. 

Magnesium spray/olie bij ADHD

Magnesium spray/olie is ook een fijne toepassing voor ADHD, omdat het naast het lichamelijke effect ook nog eens voor een ‘zen’ momentje zorgt. Ideaal als je een fijn momentje van selfcare wilt creeën met het rustgevende effect van magnesium. Magnesium sprays kun je direct op de huid aanbrengen.

Magnesium en ADHD ervaringen

Ervaringen bij het gebruik van magnesium door mensen met ADHD zijn vaak positief.  Velen melden een opmerkelijke afname van ADHD symptomen en meer rust.

Om meer inzicht te geven in de ervaringen van magnesium bij ADHD, adviseren we om eens een kijkje te nemen op het forum van ADHD Blog Nederland.

Wetenschappelijk onderzoek naar ADHD en magnesium

Recente studies ondersteunen het gebruik van magnesium bij de behandeling van ADHD. Onderzoeken tonen aan dat magnesium suppletie kan helpen bij het verbeteren van de symptomen bij kinderen en volwassenen met ADHD. Onderstaande studie bewijst dat een adequaat magnesiumniveau essentieel is voor de neurologische gezondheid, vooral bij personen met ADHD.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

WelkMagnesium.nl
Logo